مطالب پر بازدید


انواع چیلر

به گزارش برنا نیوز از چیلرها در کارخانه ها و فرآیندهای تولید نیز استفاده می شود. یعنی چیلر نقش خنک کن در یک فرآیند تولید را بر عهده دارد. به طور مثال فرض کنید دمای یک بخش خاصی از ماشین های موجود در خطوط تولید یک شرکت باید کاهش دما داشته باشند، در چنین حالتی می توان آب سرد تولید چیلر را به عنوان عامل خنک کاری استفاده کرد و معمولا در بازار به چنین چیلرهایی چیلر صنعتی گفته می شود.

انواع چیلر

چیلر ها به طور کلی بر اساس نوع سیکل تبرید بکار رفته در آن ها به دو دسته تقسیم می شوند :

  • چیلر تراکمی
  • چیلر جذبی

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی در واقع شامل کمپرسور هستند و در آن از سیکل تبرید تراکمی (Compression refrigeration cycle) جهت ایجاد فرآیند سرمایش استفاده شده است و در مقابل در چیلرهای جذبی از سیکل تبرید جذبی (Absorption refrigeration cycle) استفاده شده است.

اجزا و ساختار چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی از چهار مولفه بسیار مهم تشکیل شده اند :

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اکسپنشن ولو یا شیر انبساط
  • اواپراتور

چهار قسمت فوق مهم ترین بخش های یک سیکل تبرید تراکمی را به وجود می اورند که ماده مبرد یا سرمازا (معروف به گاز کولر) در آن به گردش در می آید و در اثر فرآیندهای ترمودینامیکی در هر مرحله از حالت مایع به گاز و یا بالعکس تبدیل می شود. در شکل زیر می توانید این اجزا را ببینید :

نحوه کارکرد و عملکرد چیلر تراکمی

بر اساس شکل بالا، مبرد در حالت مایع از سیر انبساط عبور می کنه و فشار و دمای آن کاهش پیدا می کنه. در فیزیک مکانیک یاد گرفتیم که وقتی فشار رو از روی سطح مایع کم می کنیم میل به بخار شدن و به اصطلاح اتمایز شدن پیدا می کنه. به همن علت مبرد در فاز بخار و مایع (دو فازی) وارد اواپراتور میشه.

اواپراتور یک مبدل حرارتی است که گرمای محیط رو به خودش جذب می کنه، چون مبرد در داخل اواپراتور در دمای کمتری از محیط قرار داره و گرما هم از محیط یا ماده گرم (دمای بالاتر) به محیط یا ماده سرد (دمای پایین تر) منتقل میشه. اینگونه محیط داخل ساختمان یا هر فضایی می تواند خنک شود.

کمپرسور بخار مبرد را فشرده می کند و به کندانسور ارسال می کند و کندانسور گرمای مبرد را به محیط اطرافش منتقل می کنه. بنابراین مبرد یا سرمازا مجددا در حالت مایع وارد شیر انبساط میشه و این چرخه همواره در چیلر تراکمی اعم از هوا خنک یا چیلر آب خنک تکرار میشه.

دسته بندی انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی را متخصصان صنعت تهویه مطبوع به دو دسته تقسیم می کنند.

  • چیلر تراکمی هوا خنک (Air cooled chiller)
  • چیلر تراکمی آب خنک (water cooled chiller)

چیلر تراکمی هوا خنک با نام چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی نیز شناخته می شود. همچنین چیلر تراکمی آب خنک با نام چیلر آب خنک یا چیلر آبی نیز معروف است و همه این اصطلاحات به این دو نوع چیلر اشاره دارند

چیلر تراکمی هوا خنک | چیلر هوا خنک | چیلر هوایی

امروزه با توجه به اینکه مدیریت منابع آبی بخصوص در کشورهای کم آب بسیار حائز اهمیت شده است، چیلر هوا خنک گزینه بسیار مطلوبی است. این دستگاه دارای راندمان بسیار خوبی است و هزینه نگهداری و تعمیرات آن نسبت به سایر چیلرها مناسب تر است.

مهم ترین نکته این است که در چیلرهای تراکمی از الکتروموتور به عنوان محرک کمپرسور استفاده می شود و مصرف انرژی الکتریکی داریم، اما در چیلرهای جذبی به وسیله انرژی گرمایی و فرآیند شیمیایی سیکل جذبی کار می کند و معمولا مصرف انرژی گاز داریم.

اگر چیلر در ابعاد کوچک و ظرفیت برودتی پایین ساخته شود (معمولا کم تر از 10 تن تبرید) آن را مینی چیلر می نامند. مینی چیلر در واقع تفاوت محسوسی با چیلر ندارد و بیشتر در سرمایش منازل مسکونی استفاده می شود. مینی چیلرها اغلب از نوع تراکمی هوایی هستند.



بازدید : 96
تاریخ : شنبه 25 اردیبهشت 1400 زمان : 13:31 | نویسنده : رحیمی | لينك ثابت
ارسال نظر

نام شما *
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
سایت شما


:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S

نظر خصوصی
کد امنیتی :

تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای تهویه مطبوع هوا محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها و نشریات تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com